Q&A Webinar Reële tarieven in de jeugdzorg en de AMvB
Dit overzicht bevat vragen die tijdens het webinar, georganiseerd door het ministerie van VWS en de Jeugdautoriteit, via de chat zijn gesteld en niet live konden worden behandeld. Opmerkingen en suggesties die via de chat binnenkwamen zijn ter kennisgeving aangenomen en leest u hier niet terug.
Onderstaande vragen zijn beantwoord door de Jeugdautoriteit (JA):
Bij de JA zijn we momenteel bezig met een onderzoek naar rode draden in bestaande kostprijsonderzoeken. Wij verwachten dit onderzoek in het voorjaar van 2024 te publiceren.
Wij verwachten dit onderzoek (bovengenoemde rode draden in kostprijsonderzoeken) in het voorjaar van 2024 te publiceren.
De rol van de JA en straks NZa met betrekking tot tarieven hangt niet af van het samengaan van deze instellingen, maar van de mate waarin de vaststelling van de tarieven een decentrale bevoegdheid blijft (huidige situatie) of een centrale bevoegdheid wordt (waar de Hervormingsagenda voor regionaal in te kopen zorg op aanstuurt).
Vanuit de Hervormingsagenda is het de bedoeling om de regionaal in te kopen hulp centraal te reguleren.
Bij casuïstiek (vaak instellingen waarbij de continuïteit van zorg in gevaar is), komt de JA pas in actie nadat er bemiddeld is door het Ondersteuningsteam Zorg voor de Jeugd. Dit Ondersteuningsteam zit staat dus een stap eerder op de escalatieladder.
Wij herkennen de behoefte vanuit aanbieders aan meer differentiatie en dit punt is ook terug te zien in de Hervormingsagenda.
Via deze pagina op onze website vindt u meer informatie. Het Kennis- en Informatiepunt Tarieven is er voor medewerkers van gemeenten en jeugdhulpaanbieders die vragen hebben over de totstandkoming van of de methode achter jeugdhulptarieven. Ook medewerkers en beleidsmakers van brancheorganisaties, ministeries en andere instituties kunnen er terecht. De Jeugdautoriteit richt zich met het informatiepunt niet op ouders of cliënten.
Onderstaande vragen zijn beantwoord door het Ministerie van VWS:
Het doel van de AMvB is dat gemeenten en aanbieders tot reële tariefafspraken komen. Indien bepaalde kostprijselementen heel laag of hoog blijken te zijn, kunnen gemeenten en aanbieders hier een gericht gesprek over voeren. Mochten de aanbieders van mening zijn dat een te lage prijs voor hun diensten wordt betaald, staat hen de weg vrij om met het college in gesprek te gaan. Wanneer dit niet tot het gewenste resultaat leidt staat men de weg vrij naar de Commissie van Aanbestedingsexperts of de geschillencommissie sociaal domein.
De AMvB kan bij de totstandkoming van contracten een bijdrage leveren aan het beperken van administratieve lasten doordat nieuwe contracten in de toekomst op meer gelijksoortige wijze tot stand zullen komen. Hierdoor ontstaat er meer uniformiteit en harmonisatie. Dit houdt ook in dat er een verschil ontstaat in de prijzen die gemaakt worden. Die is voor de minder complexe zorg lager dan voor de specialistische meer complexe zorg. Kortom, dit leidt tot een rechtvaardige verdeling van de prijzen.
De AMvB regelt enkel de elementen die dienen te worden opgenomen in een contract om te komen tot een reële prijs. Het onderscheidt met betrekking tot het type aanbieder wordt niet geregeld in de AMvB.
Dat wordt niet geregeld in de AMvB.
De AMvB regelt enkel de elementen die dienen te worden opgenomen in een contract om te komen tot een reële prijs. De kosten van beroepskrachten met inschaling van medewerkers bij aanbieders wordt niet geregeld in de AMvB.
Het doel is dat gemeenten en aanbieders tot reële tariefafspraken komen. De AMvB regelt enkel de elementen die dienen te worden opgenomen in een contract om te komen tot een reële prijs. Het onderscheidt met betrekking tot het type aanbieder wordt niet geregeld in de AMvB. Indien bepaalde kostprijselementen heel laag of hoog blijken te zijn, kunnen gemeenten en aanbieders hier een gericht gesprek over voeren.
De AMvB regelt enkel de elementen die dienen te worden opgenomen in een contract om te komen tot een reële prijs. Normen met betrekking tot productiviteit en kwaliteit worden niet geregeld door de AMvB.
Het doel is dat gemeenten en aanbieders tot reële tariefafspraken komen. De AMvB regelt enkel de elementen die dienen te worden opgenomen in een contract om te komen tot een reële prijs. Het onderscheidt met betrekking tot het type aanbieder wordt niet geregeld in de AMvB. Indien bepaalde kostprijselementen heel laag of hoog blijken te zijn, kunnen gemeenten en aanbieders hier een gericht gesprek over voeren.
Het doel is dat gemeenten en aanbieders tot reële tariefafspraken komen. De AMvB regelt enkel de elementen die dienen te worden opgenomen in een contract om te komen tot een reële prijs. Het onderscheidt met betrekking tot het type aanbieder wordt niet geregeld in de AMvB. Indien bepaalde kostprijselementen heel laag of hoog blijken te zijn, kunnen gemeenten en aanbieders hier een gericht gesprek over voeren.
Het doel is dat gemeenten en aanbieders tot reële tariefafspraken komen. De AMvB regelt enkel de elementen die dienen te worden opgenomen in een contract om te komen tot een reële prijs. Het onderscheidt met betrekking tot het type aanbieder wordt niet geregeld in de AMvB. Indien bepaalde kostprijselementen heel laag of hoog blijken te zijn, kunnen gemeenten en aanbieders hier een gericht gesprek over voeren.